Tuesday, January 25, 2011

Gulai Lemak Cendawan

Ni last week nya citer :- 18/1/11 - MK beli cendawan busut (kami panggil dgn nama ni la... org lain x tau la).. Cendawan ni (bukan cendawan yg kembang2, yg ditanam sendiri yg byk dijual kt kedai2 tu tau...) memang tumbuh time hujan, musim hujan ni ade tmpt2 nya mmg byk la.. Ingat dulu kt belakang rumah abah aku (bwh pokok rambutan)... kl time2 hujan selalu p jengok tempat tu kot2 ade tumbuh cendawan nie... nie MK beli tepi jalan nk masuk umah kami... ade keta dtg, katanya dari Perak... 

proses membersihkan badan & batang cendawan... kena tolong sesama lak, kl nk cepat dpt makan... hahaha


semua beli... dulu2 rajin la jugak beli kelapa parut then perah santan sgn tangan sendiri... la ni...maleh! boli yo santan siap ni, sepaket kt tmpt aku ni... RM1.30.. MK beli 3 paket (kalau Along aku tgk nie mesti ckp... kurang kan santan tu, nk jantung awak tenggelam ke, nk masuk IJN jumpa i ke.... hehehe.. ) sekali sekala Long! mana leh tahan pakai susu rendah lemak lam kotak ganti santan wehhhhh...) serai pun beli... (note fr me: bilo ko nk mula tanam sorai blkg umah nih????)

beli ikan masin sepat... sumer2 ni MK yg sediakan... aku masak jer.. tp best wehh mkn nasi panas2 ngan gulai cendawan & ikan masin nih...

Masuk santan (campur skt air la..)+ cili padi (dh siap blend)+ serbuk kunyit skt (dh lama rumah aku tak naik kunyit idup... hehehe,  mak2 (own mother & my MIL) aku tu je yg rajin guna kunyit idup)  + serai yg diketuk... kasi didih..
stir... stir.. stir... tunggu didih

kuah dh mendidih skt... masuk sumer2 cendawan yg telah dibersihkan & dibilas berulang kali... bukannya ape, takut terkunyah pasir lak nanti kan...

tunggu mendidih lagi... & biarkan kuah pekat sedikit...

ni antara gulai favourite aku ngan MK... anak2 sumer tak nak.. budak2 skrg kan... mana tau mknan kg mcm nie... so simple kan... anak2nya lauk, gorengkan ayam & telur..

0 comments: