Thursday, August 18, 2011

Angah An dalam Kenangan (1964~2011) - Part II



Hari ni, 18-8-11, dah seminggu Arwah pergi... Otak ni masih tak dapat melupakan kejadian Khamis mgg lepas (11-8-11).

Belum masuk subuh lagi (5.10am) aku dah bergegas ke HUKM lepas dapat SMS n calls dari adik2 lelakiku... "Angah nazak"...  dalam hati aku...Angah dah nak PERGI ke?? Allahu Akhbar... aku menangih, sepanjang jalan, memandu sorang2..... MK tinggal, selesaikan anak2 ke sekolah.  (Sorry to Put3 Nonee... nangih2 aku call ko subuh2 kelala tu sampai ko pun x faham apa yg aku cakap) ...lajunya dengup jantung ini  ... perasaanku masa tu? tak tau...aku hanya terfikir apa yang patut aku doakan tuk Angah? Doakan Allah ambik nyawannya di bulan mulia ni atau doa untuk dia terus bertahan untuk sembuh (ntah bila akan sembuhnya).. KELIRU...YA Allah, hanya KAU yang maha mengetahui....


Sampai di HUKM kebetulan bersaing ngan Along, Ibu Uda n Alip... aku tengok mak/abah/mizi/mizan/naquib, abg kamal n anak2nya ade... sunyi sepi suasana. Abah cakap... "tadi Angah toruk, Abah ingat dio nak poie dah...nafas dio mcm dh beronti"... keruh muka Abah, susah hati dan sedih nampak kt muka dia... Mak pun sama, nampak letih dan lembik... Hati orang tua mana yang tak gusar kan tengok anaknya macam tu.... Sebolehnya mereka tak nak anak2 mereka mendahului mereka mengadap Ilahi...Ayat pertama keluar dari mulut mak tuk aku....mak suh aku cepat2 mintak maaf kt Angah sebab dulu2 aku memang suka gaduh ngan dia... tapi aku tak nak. (macam la dia dah pergi sangat kan....)..  sampai sudah tak ku ucapkan....


Tengok keadaan Angah tenang tapi kami tak nak tinggalkan dia. Abang aku  n family dari Penang dah on the way... Acik Yan, adik mak yang tinggal berdekatan pun ade sama.. Semua dari kami yang berkerja, semua ambik EL..cuma Uwan kat kg... kesian dia yang resah menunggu khabar berita dari kami.

Sehingga ke tengahari, keadaan Angah macam bertambah tak ok, kesian dia... asik mengerang, badannya dah tak rasa apa, hiba sungguh melihat keadaan dia.. Ramai yang datang menziarah, sahabat2 Abang Kamal/Angah, staff2 office Abang, sedara mara, kawan2 aku jugak (thanks tu nurul n Kak Mar... lama Su tak jumpa Kak Mar, kita jumpa dalam keadaan macam ni pulak).. 

Ada kalanya kami duduk kt satu sudut, berkumpul adik beradik... Along bercerita Prof Ismail yang merawat Angah ade jumpa Abang Kamal... sampaikan berita yang tak tak baik. Doctor dah tak boleh nak buat apa2.. Doctor dah boleh lepaskan Angah balik.... segalanya dalam badan Angah dah tak berfungsi... rejected..  "MUNGKIN kita harus bersedia untuk menerima pemergian dia.".. SUBHANALLAH... kecewa rasanya...namun ketika itu kalau betul Allah menjemputnya, kami redho sesungguhnya Mati itu Pasti... Aku tengok sendiri macam mana dia muntahkan balik air yang diminum walaupun hanya dua sudu, dengan kesan hitam. Along cakap perut Angah dah berdarah... 


Hingga ke petang, akhirnya kata sepakat di ambil, bawak Angah balik ke rumahnya di Puchong. Aku, Abah,  family Abg Lang and Mizan balik dulu ke Puchong, tuk kemaskan apa yang patut. Letakkan katil kat ruang tamu...  dan masak apa-apa yang ade tuk berbuka puasa nanti. Mizi balik ke S/Alam tuk ambik family dia. Naquib n family balik seremban (ambik baju dan datang lagi nanti). MK pun ade tapi tak boleh ikut aku ke Puchong, kena balik rumah tunggu Farhan balik sekolah petang n ambik adik kt taska. 

Angah pergi dengan mudah dan Alhamdulillah sehingga akhirnya dia ingat apa yang berlaku disekelilingnya. Tak sampai setengah jam Angah kami letakkan di katil... mulanya kami ingat dia cekik.. duduk kan dia tuk dia split (ludah) air liur yang ada... namun itulah saatnya rohnya terpisah dari jasad... dia pergi tinggalkan kami semua dalam usia 47tahun, 11-8-11 jam 6.40 petang... Adik beradik kami yang tak ada ketika dia pergi- Naquib, Mizi dan Arip(duk kt kg)... Kecoh dengan tagisan kami yang bergema... Perginya dia sebagai seorang anak, isteri, mak, adik dan kakak... Memang kami tak sangka Arwah pergi secepat ini tapi apa kan daya, bukan kerja kita tuk semua tu. Kini kami harus terima yang dia dah tak ada, segala-galanya nanti TANPA dia.

Keputusan jugak di buat, jenazah arwah harus dikebumikan di kampung (selepas beberapa hari Arwah pergi, Abg Kamal ade cerita, Arwah pernah cakap, kalau dia dah tak ade, jenazahnya haruslah di mandi, dikapankan dan disemadikan di kampung kami, kampung Masjid Terentang, Batu Kikir, NS). Kawasan kubur tu pun dekat dengan rumah Abah, sebelah dengan kebun getah Abah.. Abah cakap bila2 time noreh, sekurang-kurangnya dia boleh singgah, sedekahkan Al-Fatihah..

Kesian tengok dua anak2 arwah. Yang sulung lelaki (21 thn) masih di kolej, yang  kedua, perempuan (16thn) masih bersekolah..Walaupun mereka dah besar2 tapi kesedihan tetap ade... ye la insan yang melahirkan mereka pergi... tapi aku ade nasihatkan anak perempuannya..."mak pergi, adik dah besar... banyak benda yang adik boleh buat untuk mak... kalau adik tengok Farhan dulu, lagi sedih..ibu dia meninggal masa dia kecik sangat2 lagi... masa masih menyusu lagi..., dia hanya merasa kehilangan tanpa boleh buat apa2 pun"...


Ni gambar Arwah yang Along ambik pertengahan June. masa ni dia org makan2 sempena birhday Mak yang ke 67 (18-6-11). Masa ni mak ngan Abah datang 2 minggu (12/6 till 25/6) tuk jaga Arwah. Tengok tu perut Arwah dah membesar, kaki pun dh mula membengkak... tapi masih lagi boleh berjalan..



Ni gambar pada 10-8-11 (malam), kami semua berbuka di bilik ini... Sebelumnya, tengahari, Arwah dimasukkan ke wad kecemasan kerana mengalami masalah sesak nafas , doc jugak ade buat 'tapping' kt perut arwah tu.. tengok dia malam tu, memang dia tak selesa, rimas... cuba keluarkan tiub oksigen tu, asik mengempas dua2 tangannya.., mengerang...cakap "badan ni dah tak rasa apa, apasal rasa macam ni, tak penah la rasa mcam ni...."). Malam tu jugak mak abah datang dengan family Naquib kt Seremban tu..



kasih sayang seorang suami yang tak ade tolok bandingnya... sampaikan Uwan Jara (mak pada mak aku)  nangih2 ucap terima kasih pada Abang Kamal sebab jaga cucunya dengan baik. "Wan duk umah Angah 2 minggu...(16/7 sampai 30/7)... Wan tengok sendiri mcm mano dia jago Angah"...hu..hu.. kami tau Wan...


tengok abang ipar aku, aku mesti teringat lirik ni-

ku berikan cintaku juga sayangku,
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputmu..   
                                                      (percaya padaku- Unggu)



Al-Fatihah untuk Arwah Norehan Baharom (1964~2011)


0 comments: