Wednesday, July 22, 2009

Masalah Besar Farhan

Gmbr Farhan dgn jam tangan hadiah dari ayah..., tak tau la berapa lama tahannya tu.



Dah tujuh tahun dh anak aku sorang nie... ingat lagi masa ambik dia dari kg, kecik lagi, baru setahun 6 bln.... nie dah darjah satu pun. Membesarkan dia & abgnya tak ade masalah, cuma masalah besar An nie... tak nak makan!!. Pagi nie aku dok marah2 kt dia coz hari2 bagi RM4 (RM2 for Sek Agama & RM2 for Sek Keb), suruh beli makanan yang mengenyangkan tapi apa yang aku jumpa dalam beg sekolah dia pagi nie??? pistol air mainan!!! Hah! biar betul An, Ibu bagi duit suruh An beli makanan bukan beli benda alah nie... bla bla bla... aku berenti bercakap bila tengok muka dia selamba aje.. adoiii!!!. Duit belanja dia yang di bekalkan tiap2 hari tu kalau tak di beli benda-benda mengarut nie, dia bawak balik masuk tabung, nak beli makanan??? Peratusan untuk itu memang la sedikit kengkawan... Tu la sebabnya baru 7 bulan sekolah, dah dekat RM100 masukkan duit dalam account dia, nape??? gara2 tiap2 hari bawak banyak duit lebih balik... Boleh gitu???

Sisa marah yang ade dalam hati aku nie terbawak-bawak sampai ke Taksa, tempat An & Mia tinggal, tak pasal2 aku termarah budak yang kerja kt situ... Aku tanya " Farhan tak makan ke Dik sebelum pergi Sek Petang? Tak! budak lain semua makan Kak! dia aje yang tak nak! Itu je? Dlm hati aku... tak ade ke inisiatif dia org nie bila berhadapan dgn budak2 yang macam nie? Tak nak makan apa-apa yang dia orang masak, roti ngan biskut tak ade ke? tak ade! So parents kena bawak sendiri kalau anak2 tak nak makan apa yang ade kt taska. Yang di bayar RM150 per month tu hanya tuk dia mandi & tukar baju selain tmpt berteduh selama 1 1/2 jam sebelum pegi sek ptg.. worth did? sakit hati je nak fikir... hehe

Tapi itu la, mcm aku nie dah tak ade pilihan lain, mcm terpaksa tinggalkan dia org kt sini coz itulah taska yang paling dekat dgn Sek Kafa. Dan bila di fikir jauh2 benda2 mcm nie, tak boleh nak salahkan dia orang juga. Business kat KL nie macam tu la.. tak payah nak mengada-ngada! kalau banyak songeh pi antaq hang kt tempat lain la. Tapi pernah satu hari An jawab soklan aku kenapa dia selalu tak nak makan kt taska. "Tak sedap la bu, tengahari makan mee hoon goreng la, mee goreng, nasi goreng, pulut & ntah apa2, An tak suka!... aku blank bila dia jawab macam tu. Bila tanya adik, betul ke? Betul... tapi adik makan je.. hehehe. Anak dara sorang tu memang x ade masalah langsung psl makan nie. Tu yang kadang2 aku pun mcm dh malas nak tanya hari2 samada dia makan ke tak. Selalunya adik yang akan bagi aku report whether Abg An dia makan ke tak. Kalau Ayah free, tengahari ambik dia dari taska p kedai makan depan tu makan nasi.. Memang la kita bagi suplement kt anak-anak nie tapi mana cukup kalau pyramid makanan tu tak diikut. Betul tak? Tapi walaupun masalah An yang satu nie memeningkan tapi pelajarannya Alhamdulillah, dia memang seorang budak yang bijak.

0 comments: